Həsənova Aytən
Ağaxan
Abdullayev muğam müsabiqəsinin obyektivliyinə
şübhə edir?
“İştirakçıların
SMS-lə təyin olunması münsifləri
çaşdırır”
.
Azərbaycan
muğamı. Şərq musiqisinin gövhəri.
Minilliklərin o tayından süzülüb saflaşan,
indinin özündə də dünyanın hansı
bölgəsində olursa-olsun; rəngindən, irqindən,
dilindən asılı olmayaraq insanları
möcüzələr aləminə aparan bir möcüzə...
Dədələrimiz mahir bir xanəndənin ifasına qulaq asandan sonra ona "ustadına bərəkallah"
deyiblər. Bu gün ustad xanəndələrimiz barmaqla sayılacaq
qədər az olsalar da var. Onların arasında xalq artisti Ağaxan Abdullayevi "ustadlar ustadı" adlandırsam, heç də
yanılmaram. Ən azından ona görə ki,
onun Alim Qasımov kimi bir yetirməsi var... Ağaxan
müəllim bu gün də ustad xanəndələr yetişdirməklə
məşğuldur. Onunla Bakı Musiqi Gimnoziyasında
görüşüb söhbətləşdik.
- Ağaxan
müəllim, sizcə, muğam müsabiqəsi bir az gec
başlamayıb ki?..
- Əvvəla, onu qeyd
etmək istəyirəm ki, dövlət
başçısının xanımı, YUNESKO-nun
xoşməramlı səfiri Mehriban Əliyevanın milli
musiqimizə verdiyi qiymət, göstərdiyi qayğının nəticəsində
muğamımız yenidən cana gəlir. Muğam
sənətkarlarına qayğı göstərilir. Gənclərimizə
elə bil yeni ruh gəlib, muğama həvəs
göstərirlər. Muğam ifaçılarımız da
ruhlanırlar. Fərəhli bir haldır. Həmin muğam
müsabiqəsi də "Space"
telekanalının təşkil etdiyi bir layihədir.
Telekanalın rəhbərliyi,
həmçinin musiqi departamentinin
rəhbəri Nadir Axundov sağ olsunlar ki, muğamımıza
qayğını əsirgəmirlər. Xüsusilə qeyd
etmək lazımdır ki, N.Axundovun
bu müsabiqənin
keçirilməsində böyük zəhməti var.
Bütün bunlar onu göstərir ki, xalqın mənəvi
sərvətlərindən olan ən birincisi muğamdır.
Çünki dünyanın hansı ölkəsində
Azərbaycan muğamı
səslənirsə, böyük alqışlar
qazanır. Bu müsabiqə
başlayandan sonra mənə
çox zəng edirlər. Xalqın içində çox
oluruq, bu müsabiqə ilə bağlı müsbət
fikirdə olduqlarını deyirlər. Siz bayaq bunun gecikmiş
addım olub olmamasını soruşdunuz. Amma mən belə
deməzdim. Çətinliklə, gec başa gələn bir
şey çox keyfiyyətli olur. Bu müsabiqə 5 il bundan
əvvəl də keçirilsəydi, belə
qarşılanacaqdı. Hər şeyin öz vaxtı var.
Bəlkə də elə indi vaxtıma düşüb.
- Ona görə gecikmiş
dedim ki, artıq neçə illərdir bayağı
musiqilər, müasir musiqi ifaçıları bir az
muğamı sıxışdırır...
- Muğamı heç
nə sıxışdıra bilməz. Muğam elə bir
sərvətdir ki, xalq durduqca duracaq. Qızıl nə
qədər torpağın içində qalsa, qızıllığını itirmir,
nə vaxtsa öz parlaqlığını
göstərir. Muğam da elə bir sərvətdir. Onu
heç bir bayağı mahnı sıxışdıra
bilməz. Nə qədər ki, Azərbaycan xalqı, dilimiz,
dinimiz yaşayır, muğam da yaşayacaq. Muğamı ortalıqdan silmək üçün
əvvəi dilimizi, dinimizi, xalqımızı ortalıqdan götürmək
lazımdır. Bu da baş tutan deyil. Çünki
Azərbaycan xalqı həmişə var olacaq.
Xalqımız çox
istedadlı xalqdır. Hansı millətin bu qədər dahi
şairi, rəssamı, bəstəkarı var?
Götürək Nizami Gəncəvini, Məhəmməd
Füzulini, Üzeyir Hacıbəyovu, Səttar
Bəhlulzadəni, Tahir Salahovu... Mən tək-tək adlar çəkdim.
Bunlar bizdə çoxdur və gələcəkdə də
olacaq. O cümlədən də muğam
ifaçılarımız... Mənim də yaralı yerimdir
ki, bəzi səsi olmayanlar kompüter vasitəsilə
səslərini dartıb düzəldirlər, bunlar olmasa, lap
yaxşı olar. Amma bir məsəl də var ki, tikan olmasa,
gülün qədri bilinməz.
- Müsabiqə
iştirakçılarının səsi, istedadı, səhnə
davranışı sizi nə dərəcədə qane edir?
- Onlar hələ usta
xanəndə deyillər axı. Xanəndə 30 yaşına
kimi öyrənir. Onlar hələ sənətə
təzə qədəm qoyurlar. Hələlik bizə onların
səslərini necə işlətmələri
lazımdır. Yəni bilmək istəyirik ki, əsl
xanəndəyə layiq olan səs onlarda var, ya yox? İntəhası,
burda qaliblərin SMS-lə təyin olunması bizi bir az çaşdırır.
Əgər bu məsələ münsiflər heyətinin
ixtiyarına verilsəydi, çox yaxşı olardı. Layiq olanı
da biz seçərdik. Bu, kommersiya məsələsidir ki, onu
da siz bizdən daha yaxşı bilirsiniz... İşimizi o
mənada çətinə salır ki, bir də
görürsən münsiflərin iştirakçıya
verdiyi ballar, dinləyicinin verdiyi ballarla əks qütblərdə
dayanır. Əlbəttə ki, bu məqam da camaat arasında çaşqınlıq
yaradır. Ona görə də bir dəfə Nadir müəllim
əsəbiləşdi ki, imkanlı adamlar sponsorluq
etsəydilər, bəlkə də bu müsabiqə SMS-siz
olardı.
- Ağaxan müəllim, bir
çox tanınmış xanəndələrimiz deyirlər
ki, səs ölüb, artıq əvvəlki kimi zil səsli
xanəndələrimizə az-az hallarda rast gəlinir. Bu,
doğrudur?
- Hər dövrdə
belə olub. Siz elə bilirsiniz ki, keçmiş dövrdə
səslər axıb gəlib? Yəni səslər
olub, amma lazımi səslər az olub.
Belə olmasaydı, əsl xanəndələr barmaq hesabı
ilə göstərilməzdi ki? İndi də
elədir. Saymısan bir,
iki, üç, dörd... Beşincini tapa bilməmisən.
Amma oxuyanlar çox olub, axı. Biz bu uşaqları 400-500
iştirakçının içindən seçmişik.
Əgər bizə imkan verilsəydi, bu 20
finalçının arasında da 4-5 nəfər babat oxuyan seçiləcəkdi.
- Seçilməyənlərin
qüsurları nədə idi?
- Birinin səsi vardısa da
pərdəyə girmirdi. Nə qədər
üzərində işləsən, o adamın
oxumağı
düzəlməyəcək.
Çünki eşitmə məsələsi var.
Səsi var, nə
qədər
qışqırır-qışqırsın, amma o
səsi pərdəyə oturtmaq lazımdır axı.
Belə qüsurlar düzəlmir. Bir başqasının tələffüzündə
problem vardı, digərinin səsi yox idi... Bunların
arasından 20-ni seçdik.
- Bir məsələ də
var ki, ifaçılar muğam
ifaçılığını bölgələrə
ayırırlar. Deyirlər ki, səslər yalnız
Qarabağda yetişir...
- Bu söhbət
təzəlikcə ortalığa çıxan mənasız
bir şeydir. Muğam təkdir.
Bakıda da eyni muğam oxunur, Qarabağda da, başqa
bölgələrdə də. Məsələn, Cabbar
Qaryağdıoğlunun dövründə Şəkili
Ələşgər də yaşayıb və o, Bakıda da
Ağasəid oğlu Ağabalanın tələbəsi olub.
Cabbar da, Ələsgər də, Ağasəid oğlu
Ağabala da dövrünün tanınmış
xanəndəsi olub, özləri də müxtəlif
bölgələrdən.
Azərbaycamn bütün bölgələrində
gözəl səsli xanəndələr yetişib. Amma
onlar gəlib Bakıda püxtələşiblər,
tanınıb sənətkar olublar. Yenə də
qızıldan misal gətirmək istəyirəm:
qızıl torpağın altından filiz şəklində
çıxır. Əgər o, zərgər əlinə
düşməsə, elə torpaq kimi
görünəcək. Zərgər əlinə düşəndən
sonra qiyməti qalxır. Səs də belədir. Tək
mən yox, bütün nə qədər yaxşı
xanəndə yetişibsə, onların yetişməsində
Bakı toylarının böyük rolu olub. Xanəndə
gərək toyxanada "bişsin". Elə indinin
özündə də Abşeron kəndlərində
"palatka" toyları az da olsa qalır.
- Eşitdiyimə
görə, sizi də efirə gec buraxıblar...
- Başımda papağı
görüb elə bilirlər ki, yaşım çoxdur.
Mənim hələ 55 yaşım bu il tamam
olub.
Elə 30 ildir bu meydandayam. Sənətkar efirdə gec-gec
görünsə yaxşıdır.
- Həm də pedaqoji
fəaliyyətinizin 30 ilinin tamam olmasına az qalıb...
Hətta siz Alim Qasımovun müəllimi olmusunuz.
- Hə, Alim ilk
tələbələrimdən olub.
- Amma ona sizdən
öncə "xalq artisti" fəxri adını verdilər...
- Ona sənətinin
böyüklüyünə görə məndən
əvvəl "xalq artisti" adını verdilər. Alim
böyük sənətkardır.
- Bir ara sizin
tələbənizin üstünə yaşlı
sənətkarlar çox düşmüşdülər ki,
o, muğamı başqalaşdırır. Siz necə fikirləşirsiniz, muğamda
improvizə etmək düzgündür?
- Muğam başdan ayağa
elə improvizədir də. Muğam eiə bir xəzinədir
ki, ona nə qədər bəzək vurursan-vur, hamısını
qəbul edir. Alim oxuyanda muğama səsinin gözəlliyini,
ürəyini verir.
- Nə üçün
Opera və Balet Teatrına getmədiniz? Çünki o
dövrdə operada çıxış etmək
müğənniyə çoxlu şanslar
qazandırırdı...
- Heç
əvvəlcədən elə bir fikrim olmadı.
- Özləri necə,
dəvət ediblər?
- Bəli, bir neçə
dəfə mənə dedilər, amma istəmədim.
- Xaricdə çox olursunuz.
Sizcə, əcnəbi
dinləyicilər üçün
oxumaq rahatdır, yoxsa azərbaycanllar üçün?
- Bilirsiniz, xaricilər
dilimizi bilmir, amma muğama diqqətlə qulaq asırlar.
Muğamın möcüzəsi də bundadır.
Xariciləri təəccübləndirmək mənə
yaxşı təsir edir.
- Sizin bəstəkar
mahnıları oxumamağınızın səbəbini bilmək
istərdim. Bildiyimə görə "Ya Məhəmməd
Füzuli" mahnısına qədər siz ümumiyyətlə,
heç bir bəstəkar mahnısı
oxumamısınız. Həmin mahnı ilk olsa da,
müsabiqədə birincilik qazandı.
- Bəli, bəstəkar mahnıları oxumamışam.
"Ya Məhəmməd
Füzuli" mahnısını Vüqar Əhməd məndən xahiş etdi, musiqisini
Nailə Mirməmmədli bəstələmişdi. Vüqara
minnətdaram ki, məni dilə tutub yola gətirə bildi.
- Ailənizdə oxuyan olub?
- Ailəmizdə
səsli adamlar çox olub.
Atamın, əmilərimin çox gözəl səsi olub.
Yəni nəslimizdə hamıda səs var. Asəf Zeynallı
adına Musiqi Texnikumuna daxil olana qədər muğamı atamdan öyrənmişəm. Onun
muğamları dəstgah şəklində oxumağa səs
imkanı vardı. Amma bir şeyi də deyim, atam muğamı
gözəl bilsə, gözəl oxusa da, son ana qədər mənə
xanəndə olmağa icazə vermirdi. İndi xanəndə
olmaq asanlaşıb. Yerindən duran istəyir ki,
uşağı oxuyan olsun. Amma qabaqlar valideynlər başqa
cür fikirləşirdilər.
Xalq cəbhəsi.- 2006.- 1
iyun.- s.- 15.